Wycieczka ,,W Krainie Cebularza”

• Autor: Dorota
  • 2022-06-09 08:55:22
  • Szkoła podstawowa, Wycieczki

W dniach  30 maja – 4 czerwca  2022  r. uczestniczyliśmy   w  wycieczce  szkolnej  po  Roztoczu  i  jego  okolicach. Wycieczkę  zapamiętamy  jako  fajnie  spędzony  czas w  połączeniu  z  poszerzeniem  naszej  wiedzy  o  naszym  pięknym  kraju.

Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza”

Pierwszego  dnia  odwiedziliśmy  Kazimierz  Dolny z jego  urokliwymi  zabytkami – wdrapaliśmy  się  na Górę Trzech  Krzyży, basztę  i  ruiny  zamkowe. Przy  słynnej  studni  zrobiliśmy  pamiątkową  fotkę, po czym  czekał  nas  rejs  stateczkiem  wycieczkowym  po  Wiśle. Udaliśmy  się  również  do  miejscowości  Bochotnica, by  zdobyć  wzgórze  z  ruinami  zamku  Esterki. Towarzyszyły  nam  legendy  związane  z  okolicą, których  główna  bohaterką  była  wspomniana  Esterka. Niestety,  ukrytego  przez nią w dawnych czasach  skarbu  nie  udało  nam się  odnaleźć.

Drugiego  dnia  uzbrojeni  w  przewodnika  zdobywaliśmy  Lublin. Zwiedziliśmy  najważniejsze  obiekty związane z wielokulturowym dziedzictwem ,,Stolicy  południowo – wschodniej Polski”. Spacerowaliśmy  Traktem  Królewskim, podziwialiśmy  stare  miasto z  zamkiem i fragmentami  XIV wiecznych  murów obronnych. Urzekła  nas  kaplica  zamkowa pod wezwaniem Świętej  Trójcy, która  swoimi    malowidłami stanowi unikatową  syntezę  kultur Wschodu i Zachodu. Nasz  czas  pobytu na zamku  zbiegł  się  z  czasową  wystawą  pod  tytułem: ,,Tamara  Łempicka – kobieta w podróży” , która  pozwoliła  nam  się  przenieść  w lata 20 i 30 ubiegłego  stulecia. Odwiedziliśmy  jeszcze  Bramę  Krakowską i Grodzką oraz  ratusz, a następnie  udaliśmy  się  na warsztaty do Regionalnego  Muzeum  Cebularza, gdzie nie tylko  poznaliśmy  historię  tego  regionalnego  przysmaku, ale  również  uczestniczyliśmy  w  jego  wykonaniu od  podstaw. Wieczorem  zajrzeliśmy  na Plac Litewski, podziwiając  super nowoczesną  fontannę  multimedialną. Gwoździem  programu  w  tym  dniu  była  wieczorna  gra  terenowa  po  Starym Mieście, która  wzbudziła  mnóstwo  radości  i  emocji.

Kolejny  dzień upłynął  nam  pod  znakiem ,,Miasta  Idealnego” – zwiedzaliśmy  Zamość – Padwę  Północy, Perłę Polskiego  Renesansu , miejsce wpisane na Listę  Światowego Dziedzictwa UNESCO. Spacerowaliśmy po Starym Mieście, obejrzeliśmy  najważniejsze  zabytki, zachwycaliśmy  się  wspaniałym  ratuszem  i  kolorowymi  kamienicami. Następnie  obejrzeliśmy  ciekawą  rekonstrukcję  multimedialną  oraz  eksponaty w Muzeum  Fortyfikacji  i Broni ARSENAŁ.  W drodze  powrotnej do miejsca  zakwaterowania pojechaliśmy  poszukać  i  posłuchać czy w Strzebrzeszynie  rzeczywiście  chrząszcz brzmi  w  trzcinie. Chrząszcz  został  przez  nas  znaleziony, w jego  obecności  zjedliśmy  smaczne  lody i  udaliśmy  się  do  Zwierzyńca. Tu  zachwyciła  nas kaplica  na  wodzie, która  powstała  na  życzenie  królowej Marysieńki.

Czwarty  dzień  rozpoczęliśmy  od  zwiedzania  Muzeum  Zamojskich  w  Kozłówce. Zauroczył  nas najpierw  XVIII  wieczny  zespół pałacowo – parkowo a następnie przebogate  wyposażenie  pałacu. W dalszej  części  dnia  odwiedziliśmy  Majdanek – muzeum  na  miejscu  dawnego  obozu  koncentracyjnego z czasów  II wojny  światowej. W miejscu  składowania  prochów  w obozie,  gospodarze  naszych  klas  zapalili  znicze oraz  uczciliśmy    pamięć  pomordowanych  minutą  ciszy. Na  koniec  czekał  nas  spacer oszklonymi  tarasami  Centrum Spotkania  Kultur  w  Lublinie.

Ostatni  dzień  naszej  wycieczki to  wizyta  w  Sandomierzu. Weszliśmy  na Bramę  Opatowską, podziwialiśmy  rynek  ze wspaniałym  renesansowym  ratuszem, odwiedziliśmy rzeźbę  zakotwiczoną  w  niebo i  Ucho Igielne, świat  ojca Mateusza oraz  pospacerowaliśmy  wąwozem  Królowej  Jadwigi. W drodze  powrotnej  zatrzymaliśmy  się w Ujeździe, by obejrzeć  ruiny XVII wiecznego zamku  Krzyżtopór. Zabytek  klasy  międzynarodowej, miejsce  pełne  magii  i  tajemniczości. Potem  czekała  nas  już  droga do  domu. Te  pięć  dni  na długo  pozostaną  w  naszej  pamięci. Spędziliśmy  na Lubelszczyźnie  wiele  niezapomnianych chwil. Zgodnie  stwierdziliśmy, że  chcielibyśmy  tam  jeszcze  kiedyś  wrócić.

Uczniowie  z  klas: 8a,  8b,   6b.

Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 0 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 1 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 2 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 3 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 4 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 5 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 6 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 7 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 8 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 9 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 10 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 11 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 12 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 13 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 14 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 15 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 16 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 17 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 18 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 19 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 20 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 21 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 22 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 23 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 24 Wycieczka  ,,W Krainie  Cebularza” zdjecie 25